Friday, May 2, 2008

Gila kuasa kot suka-suka je nak belakangkan Sultan


Saya rasa agak janggal bila MB Perak, Datuk Seri Nizar mengarahkan pertukaran 24 jam kepada Pengarah Jabatan Agama Islam Perak, Datuk Jamry Sury. Adakah MB "kesayangan" Pakatan Rakyat tu "gila kuasa", "autokratik" dan sebagainya? Saya merasakan tahukah MB Perak tu lapisan undang-undang di negeri tersebut? Atau dah jadi sengal sebab kabur mata dapat KUASA?

Tindakan beliau seperti mengundang bom ke laman rumah sendiri. Sekarang Sultan Perak dah mengarahkan semula beliau menarik balik arahan tersebut kerana sudah terang lagi bersuluh perkara mengenai hal ehwal agama di bawah Sultan. Malahan hal ehwal agama di negara Malaysia ini di bawah Agung kita. Wahai MB Perak, tak kan tak nampak kot?

Saya hendak anda semua fikirkan bersama, mengapa tanpa ada sebab kukuh (ataupun ada tapi tidak mahu memberitahu media) mengarahkan pertukaran tersebut? Siapa Raja sebenarnya ni? Konfiuslah saya (sarcasm). Ataupun exco2 "hebat" di belakang MB Perak sekarang (kafir2 HARBI tu) yang menekan beliau? Hmm?

Anda sebagai pembaca fikir-fikirkanlah. Saya memang terkilan dan sakit hati. Di bawah ada satu petikan dari Istana Perak yang saya ambil dari Utusan:

“Sebarang perbuatan dan tindakan yang dilakukan tanpa terlebih dahulu
mendapat perkenan Sultan Perak dan Raja Muda dianggap telah membelakangkan
kedudukan Sultan sebagai ketua agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang
Dipertua MAIAMP.”

Pembaca sekalian, sebagai MELAYU, fikir-fikirkanlah.

0 comments: