Tuesday, June 10, 2008

Apa itu IFC?

Di sini saya mulakan dengan menerangkan secara ringkas apa itu IFC dan 14 tuntutannya yang sangat membahayakan kepada agama suci Islam terutama sekali kepada Melayu Islam. Anda ingin terima atau tidak realitinya satu tuntutan mereka telah berjaya dilaksanakan di Selangor.

Apa itu IFC? Nama penuhnya adalah Interfaith Council. Sebelum ini dikenali sebagai Inter Religious Council. Secara 'zahirnya' pertubuhan ini seolah-olah berniat murni untuk membuka ruang dialog antara agama supaya tiada salah faham tetapi yang sebenarnya adalah untuk menjatuhkan Islam dan menidakkan Islam kepada umat Islam sendiri di Malaysia ini. Siapa majoriti umat Islam di Malaysia ini? Sudah tentu MELAYU ISLAM. Mengapakah ingin menjatuhkan Islam? Kita lihat siapa di belakang IFC kemudian 14 tuntutan yang mereka inginkan.

IFC didalangi beberapa pemimpin Pakatan Rakyat antaranya adalah Sivarasa a/l Rasiah ( Naib Presiden PKR ), Tian Chua ( Ketua Penerangan PKR ), Ronnie Liu ( Setiausaha Hal Ehwal Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan DAP Pusat ), Elizabert Wong Keat Peng ( Ketua Penerangan Wanita PKR ). Berikut adalah 14 tuntutan dari IFC:

i. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa orang Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

ii. Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

iii. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

iv. Tidak perlu dicatatkan didalm kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

v. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menagnut agama Islam sekiranya ingin berkahwin dengan ornag Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.

vi. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk agama Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.

vii. Orang-orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberi hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

viii. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadah orang bukan Islam sebagimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

ix. Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

x. Bible dalam bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

xi. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agam itu hendaklah diajar disemua sekolah.

xii. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahas ibunda masing-masing.

xiii. Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

xiv. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Lihatlah bagaimana mereka merangka tuntutan yang jelas ingin menyamaratakan Islam yang diredhai Allah dengan agama-agama mereka yang kufur itu.

Seterusnya saya akan mengupas serba sedikit mengenai tuntutan ini terutama sekali kepada kedudukan Islam di Malaysia serta Melayu Islam di dalam entri yang berlainan.

Berikut adalah links yang boleh anda pergi dan baca untuk mendapatkan lagi maklumat mengenai IFC:

Tuntutan IFC berjaya

Tuntuan IFC:Kenapa perlu dibantah

Ruangan komen dari Pembela Melayu

Penulisan seorang Peguam Syarie yang ada menyentuh soal IFC:

Tuntutan NGO Islam - Peguam Menulis

0 comments: