Friday, March 6, 2009

Raja-raja telah bersuara malah telah murka - Malaysiakini


Sultan Selangor murka

* Sultan Sharafuddin Idris Shah menyifatkan orang Melayu yang terus mempersoalkan kedudukan raja-raja dan bangsanya sendiri sebagai biadap.

* Golongan ini juga disifatkan baginda sebagai tidak berbudi bahasa dan tidak ada perasaan malu kerana mempertikaikan perkara berkaitan kedudukan raja-raja dan hak orang Melayu secara terbuka.

* Kemajuan dan pembangunan yang dicapai boleh hancur jika orang Melayu terus bercakaran, disebabkan terlalu ghairah merebut kuasa.

* Tidak ada gunanya bangsa Melayu kekal di dunia tetapi tidak bertamadun, tidak dihormati dan boleh dipermainkan serta diperalatkan.

* Orang Melayu perlu bersatu apabila timbul isu-isu yang melibatkan kepentingan mereka dan Islam.

Utusan

Sultan Selangor telah beberapa kali mengeluarkan kenyataan (1,2) mengenai perpecahan orang Melayu sekarang. Malah sekarang jelas Tuanku menyatakan kesedihannya terhadap sikap segelintir rakyat yang mempersoalkan Raja-raja dan hak Melayu. Bagi orang Melayu yang tak faham-faham lagi, Raja-raja Melayu adalah penaung atau payung kepada semua bangsa dan terutama sekali agama Islam. Bila Raja-raja sudah menyatakan kekesalan mereka mengenai perpecahan Melayu, ini bermakna kita makin kesuntukan masa. Bersatu adalah jalan penyelesaian yang penting untuk kebangkitan bangsa Melayu. Bagaimana kita nak memartabatkan Islam lebih tinggi bila Melayu hina di tanah sendiri?

0 comments: