Tuesday, June 10, 2008

Bila pulak kerajaan Perak sekarang dapat "mandat" dari rakyat

Dah dikatanya Tajul Rosli tak gentleman, lepas tu dikatanya kerajaan campuran dari Perak sekarang mendapat mandat dari rakyat Perak. Betul ke? Berikut analisa ringkas dari saya dan pendapat saya. Terpulang pada anda nak terima atau tidak.

1. Siapa yang menang sebenarnya di Perak (DUN) pada PRU-12?

  BN PAS DAP PKR Bebas
DUN 28 6 18 7 0

Jadual di atas menunjukkan BN mengatasi semua parti pembangkang dengan memenangi 28 buah kerusi (UMNO 27 kerusi + MCA 1 kerusi). Jumlah kerusi DUN di Perak adalah 59 kerusi. Majoriti mudah yang diperlukan untuk membentuk kerajaan di Perak adalah sebanyak 30 kerusi. Bermakna BN kekurangan 2 kerusi untuk membentuk kerajaan. Jika UMNO sahaja ingin membentuk kerajaan maka mereka kekurangan 3 kerusi.

Maka dari segi matematiknya, jelas menunjukkan juga parti pembangkang tidak boleh membentuk kerajaan kerana jauh dari bilangan kerusi yang diperlukan.

Tetapi bagaimana mereka dapat memerintah? Mudah sahaja. Sekarang kerajaan campuran DAP + PKR + PAS. Maka jumlah kerusi mereka adalah sebanyak 31 kerusi. Maka terbentuklah kerajaan Perak sekarang ini yang terhasil dari keegoaan dan kegilaan PAS yang sanggup bersekongkol dengan kafir harbi kerana mahukan kuasa. Mandat rakyatkah ini? Rakyat apa? Melayu Islam? Bagi yang taksub sudah tentu mempertahankannya.

2. Sekarang kuasa pada siapa?

Setelah berjaya membuat "pakatan" semata-mata ingin memerintah, maka dengan izin Allah yang disalurkan melalui bijaksana Melayu dahulu yang telah menetapkan bahawa Menteri Besar negeri Perak perlulah seorang Melayu yang beragama Islam. Jikalau tidak sudah tentu Melayu Islam sekarang ini menerima nasib yang sama seperti di Pulau Pinang, diperintah oleh kafir harbi. Maka seronoklah penyokong-penyokong PAS kerana Menteri Besar dipilih daripada kalangan mereka walaupun bilangan kerusi mereka "ciput" sahaja.

Setelah melalui proses yang bagi saya "menyampah" kerana nak lantik MB bukan main payah kerana biadap DAP harbi kepada Sultan Perak, maka proses lantikan exco pula dilakukan. Nyatalah exco yang dipilih adalah "mandat" dari rakyat Melayu Islam dimana hanya 2 orang Melayu Islam sahaja (yang dikhuatiri perjuangannya untuk agama dan bangsa) berada di dalam barisan exco negeri Perak. Bermulalah era retorik nyata dari "Pakatan Rakyat" iaitu DAP + PKR + PAS. Kuasa pada siapa? Sudah tentu DAP kerana sesuatu perkara yang ingin diluluskan adalah melalui exco dan fikirkanlah apa yang berlaku di Selangor apabila had pembinaan rumah ibadat bukan Islam dihapuskan. Di Perak hanya tunggu masa sahaja. Mendapat "mandat"lah katakan.

3. Sayangnya PAS tidak mahu bersama UMNO

Kerusi UMNO yang dimenangi sebanyak 27 kerusi berbanding kerusi PAS sebanyak 6 kerusi (beza sebanyak 21 kerusi!) sudah tentu menunjukkan rakyat Perak masih memberi mandat kepada BN (mungkin bukan MCA kerana menang 1 sahaja). Tetapi kerusi yang dimenangi UMNO menunjukkan Melayu Islam secara majoriti yang besar masih lagi percaya kepada UMNO.

Cuba kita lihat semula majoriti mudah untuk membentuk kerajaan Perak ialah 30 kerusi. Maka diantara 6 kerusi PAS, jika 3 kerusi diberi pada UMNO ataupun dikongsi bersama UMNO sudah tentu cukup untuk membentuk kerajaan Perak yang diterajui MB Melayu Islam dan barisan exco Melayu Islam. Sudah tentu Melayu Islam yang berkuasa.

Tetapi kerana keegoan dan dendam kepada UMNO dijadikan batu penghalang untuk bergabung. Malah sanggup mengatakan "lebih baik berkerjasama dengan kafir daripada berkerjasama dengan UMNO yang zalim", Ustaz Ahmad Awang, PAS. Maka dari situ sangguplah mereka bergabung dengan DAP harbi lalu mencukupkan gabungan kerusi DAP + PKR yang tidak mencecah majoriti mudah.

Inilah yang diterima UMNO setelah UMNO mencadangkan gabungan untuk membentuk kerajaan bersama-sama PAS. Malah ingin memberi MB daripada PAS dan barisan exco pun terdiri juga daripada PAS dan UMNO. Tapi kafir yang diutamakan berbanding saudara seIslam malah sebangsa. Kalau tahu zalim, tegur dan betulkan dan senaraikan perkara-perkara kezaliman kepada mahkamah untuk tindakan. Ini tidak, yang jadi mangsa tetap rakyat Perak Melayu Islam yang memberi "mandat" kepada "Pakatan Rakyat" sekarang.

---------

Sahabat sekalian, perpecahan yang berlaku antara parti-parti yang sememangnya Melayu Islam memang diratapi. Penulisan saya di atas adalah untuk membuka mata terhadap kepentingan beberapa orang yang sanggup bersekongkol dengan DAP harbi untuk membentuk kerajaan sehingga tidak memikirkan penyatuan dan kepentingan bangsa Melayu Islam di Perak, serta penulisan itu untuk menunjukkan kuasa yang DAP perolehi dan kesannya yang bakal berlaku kepada Melayu Islam di Perak. Bukan saya ingin anda menyokong UMNO atau masuk UMNO tetapi saya ingin bawa anda kepada politik bangsa Melayu Islam di Perak khususnya dan Malaysia amnya yang kita semua sedari, makin terhakis.

Maka apa tanggungjawab kita? Jangan serang bangsa lain yang tak bersalah, bukan itu yang saya inginkan kerana kita yang mengamalkan Islam secara sederhana sudah tentu menyayangi bangsa lain dan mereka berhak untuk maju di Malaysia. Jadi bagaimana kita nak "serang" mereka yang kafir harbi itu? Sudah tentu melalui penyatuan kita Melayu Islam. Negeri Perak khususnya bagi anak Perak dan Malaysia amnya kepada Melayu Islam adalah tuan tanah atau "tuan rumah" Tanah Melayu ini. Penyatuan kita untuk mendapatkan semula pemerintahan Melayu Islam yang sebenar di negeri Perak ini adalah tujuan utama yang perlu kita letakkan dalam diri kita semua.

Kita perlu berhenti dari ideologi politik kepartian sekarang kerana itulah yang menyebabkan kita berpecah. Yang utama sekarang adalah negeri Perak khususnya dan Malaysia amnya. Ideologi politik kita adalah politik bangsa, untuk mengekalkan kuasa di Perak dan Malaysia kerana kita yang perlu mentadbir negeri tanah kita sendiri.

1 comments:

fahlavee said...

betul..aku sokong pas ni tak tau nak cakap la parti jenis apa.bukan pejuang agama islam sebenarnya..pejuang nak jahanamkan umno dan nak jahanamkan melayu sbb melayu adalah perjuangan umno.

depan melayu cakap lain,depan bukan melayu cakap lain.tak ubah seperti munafik..pas dan pkr sama je munafiknya..abis golongan muda termasuk la mat rempit2 yg usung bohsia sana sini terpengaruh dengan fitnah pas..bawak bendera pas masa PRU12, belakang gendong bohsia melentik.. janji BN kalah, kamu nak merempit nak bwk bohsia pon takpe asalkan jgn undi BN..