Wednesday, June 25, 2008

Sultan Perak bertitah - updated

Jangan cabar Islam - Sehingga menimbulkan kegelisahan rakyat – Sultan Azlan

Oleh ZAINI RABAN

IPOH 24 Jun – Sultan Perak, Sultan Azlan Shah hari ini mengingatkan rakyat supaya jangan menguji dan mencabar isu-isu berkaitan agama Islam hingga ke peringkat yang boleh menimbulkan kegelisahan rakyat.

Menurut baginda, ketenteraman awam boleh terjejas dan perang saudara mungkin tercetus kerana perkara mengenai agama sangat sensitif dan menyentuh emosi.

“Islam menganjur umatnya untuk menghormati agama lain dan tidak bermusuh dengan penganut agama lain selagi kemuliaan Islam tidak dipersenda, selagi Islam tidak dihina dan selagi hak umat Islam tidak dicerobohi,” titah Sultan Azlan ketika merasmikan pembukaan persidangan Dewan Undangan Negeri Perak di sini.

Komen saya: Jelas dan terang Sultan Perak menegakkan keutamaan agama Islam serta umatnya (yang Melayu Islam terutamanya) dan menjelaskan bahawa rakyat bukan Islam perlu menghormati agama rasmi Malaysia dan sebaliknya. Titah baginda selari dengan Perkara 3 dalam Perlembagaan iaitu Islam agama bagi Malaysia dan juga kedudukan baginda sebagai ketua agama.

Perak diperintah kerajaan campuran Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu apabila ketiga-tiga parti itu menguasai 31 kerusi manakala Barisan Nasional (BN) memiliki 28 wakil dalam DUN Perak yang mempunyai 59 kerusi.

Baginda turut mengingatkan anggota Dewan Undangan Negeri Perak supaya memelihara kemuliaan dewan menerusi perkataan, perbuatan serta tingkah laku selain cara dan adab berpakaian bagi menghormati adat dan resam yang melambangkan kemurnian budaya dan ketinggian tamadun.

Sultan Azlan bertitah, agama Islam diberi pengiktirafan khusus dalam Perlembagaan Negara dan menjadi tunjang utama dalam pembentukan minda serta budaya khususnya dalam kalangan orang Melayu.

Titah baginda, berdasarkan latar belakang tersebut, Islam diterima dan diiktiraf sebagai agama rasmi dengan diberikan keistimewaan dan perlindungan sewaktu perjanjian merdeka dirintis.

Komen saya: Sultan Azlan telah menekankan perkara dalam Perlembagaan tetapi mengapa masih lagi ramai, jika bukan semua, Melayu yang masih lagi alpa. Malah bersekongkol dengan harbi.

Justeru, baginda bertitah, masjid dan surau yang merupakan rumah suci Allah juga hendaklah bebas daripada pengaruh mana-mana fahaman politik kepartian.

“Demi menjamin perpaduan ummah, beta sama sekali tidak membenarkan masjid dan surau dijadikan pentas untuk menjalankan kempen-kempen politik kepartian,’’ tegas baginda.

Komen saya: Apa yang saya ingin katakan mungkin anda percaya atau tidak percaya, tetapi kebenaran berlaku di depan mata saya. Masih ada lagi Imam yang menyuntik doktrin menolak Pak Lah dan wawasannya dengan isu minyak dan tidak menjelaskan isu itu dengan fakta. Yang hanya diutarakan adalah persoalan-persoalan negatif supaya jemaah memikirkan perkara yang negatif sahaja terhadap Pak Lah. Ketika khutbah Jumaat pula tu.

Pada masa sama, Sultan Azlan mahu kemuliaan DUN Perak dan adat sopan ahli-ahli Yang Berhormat sentiasa dipelihara baik secara perkataan, perbuatan dan tingkah laku.

Tata cara dan adab berpakaian setiap wakil rakyat, titah baginda, juga hendaklah menghormati adat dan resam yang melambangkan kemurnian budaya dan ketinggian tamadun.

‘‘Beta berharap agar persidangan pertama DUN Perak kali ini dapat berlangsung dalam suasana harmoni serta berupaya menghasilkan pandangan dan idea bernas hingga dapat dijadikan panduan kepada anggota pentadbiran kerajaan,’’ titah Sultan Azlan.

Baginda turut berharap agar kerajaan negeri yang telah diberi perkenan untuk dibentuk berikutan pemilihan yang telah dilakukan oleh rakyat dapat mengotakan segala janji pembangunan.

Sejak merdeka pada tahun 1957, inilah kali pertama kerajaan negeri Perak tidak diperintah oleh perikatan parti UMNO, MCA dan MIC yang menjadi tunjang BN.

“Masa berkempen telah berakhir dan kata-kata yang menjurus kepada kepentingan politik kepartian hendaklah dihentikan,” titah baginda.

Menurut Sultan Perak, mengurus sebuah kerajaan memerlukan pendekatan berlainan dengan era berkempen dan segala tindakan hendaklah disandarkan kepada undang-undang dan peraturan.

Titah Baginda: ‘‘Perbuatan rasuah, diskriminasi dan salah guna kuasa tidak harus dibenarkan berlaku. Beta menyeru supaya semua pihak memiliki azam dan kesungguhan untuk memaju dan membangunkan negeri Perak.”

Ampun Tuanku

1 comments:

Desperado said...

Titah sultan hanya akan dihayati oleh masyarakat yang bertamadun...
Semoga titahnya menjadi amanat yang diikuti dan terpelihara...

www.pilihananda08.blogspot.com